Wat doet motorolie precies ?
De belangrijkste taken van motorolie zijn:
- Afdichting tussen zuigers en cilinders zodat de hoge compressie tot stand kan komen
- Het vermijdt zoveel mogelijk contact tussen verschillende bewegende delen, smering dus
- Koelende werking, warmte van het verbrandingsproces wegvoeren via het koelsysteem naar buiten
- Afvoeren van verbrandingsresten en slijtagedeeltjes, dus de motor inwendig schoon houden
- Beschermen van de inwendige motoronderdelen tegen corrosie, vocht en vuilafzetting
Als u dit goed begrijpt, dan weet u dat olieverversen noodzakelijk is. De motorolie veroudert, verslijt, vervuilt, verdikt, additieven verliezen hun functie. Kortom, de motorolie voldoet na lange gebruiksperiode niet meer aan de gestelde eisen.
Onder "Nieuws" treft u een video clipje aan van Arjan die precies uitlegt hoe het oliepeilen gaat!
Waarom een oliefilter ?
Een oliefilter werd in oudere auto's niet toegepast, waarom nu wel?
Een oude Volkswagen Kever heeft geen oliefilter maar slechts een metalen gaasje onderin het motorblok. Dat gaasje wordt met een oplosmiddel schoongemaakt en weer teruggeplaatst. De motorolie van de Kever behoort elke 5.000 km of 6 maanden te worden ververst. Om het milieu te sparen, het brandstofverbruik te verlagen en de uitlaatgassen schoner te krijgen hebben moderne motoren veel geavanceerde technieken gekregen. Om de motoren daarop beter te laten functioneren worden oliefilters in combinatie met daarop ontworpen motorolie toegepast. En juist door de huidige betere kwaliteit motorolie (longlife) en toepassing van het oliefilter is de verversingstermijn soms 30.000 km of langer. We zijn dus meer duurzaam en milieuvriendelijk bezig.
Er zijn in sommige moderne auto's electronische meetsystemen aanwezig die voortdurend de kwaliteit van de motorolie meten en op display aangeven dat de olie moet worden ververst (WIV systeem). Hiermee kunnen verversingstermijnen van 50.000 km worden bereikt.
Waarom diverse viscositeiten en kwaliteiten motorolie?
Om meer inzicht te krijgen in deze materie wordt u verwezen naar de volgende links, waar u veel interessante technische informatie en duidelijkheid kunt vinden:
Links geschreven door BesteMotorolie.nl op Opel-forum:
Link over betekenis van ACEA specificaties en ACEA norm
Verklaring keuringseisen GM-Opel
ZINK!
Sommige klassieke auto's hebben een zink additief nodig in de motorolie. In plaats van de normale MPM 20W50 kunt u MPM 20W50 High-Zinc toepassen.
Wat is het verschil in transmissie olie GL-4 en een GL-5 ? Het grootste verschil is de hoeveelheid zink additief, het zogenaamde EP-additief (Extreme Pressure). Het zachtere zinkmetaal beschermt extra tegen slijtage tussen stalen en/of verchroomde metaaloppervlakken. GL-5-olie bevat dubbel zo veel zink additief als een GL-4-olie. Waar hoge druk voorkomt, bijv. in een vooras- en achterasdifferentieel lever.t een GL-5 meer bescherming dan een GL-4. Zink additief heeft ook een nadeel: het reageert agressief op brons en koper, waardoor het bij sommige versnellingsbakken de synchromesh ringen aantast. Dus in het algemeen beslist geen GL-5 olie in een versnellingsbak toepassen, tenzij dit door de fabrikant is aangegeven.